ترسیم نقشه راه همكاريهاي ايران و تركيه در خودروسازي
آنكارا - 'نهاد ارگون' وزير صنايع و بازرگاني تركيه امكانات بالقوه جمهوري اسلامي ايران و تركيه در زمينه همكاري در صنايع خودروسازي و صنايع جنبي آن را بسيار قابل توجه خواند و گفت: دو طرف گفت و گويي هايي را براي تعيين نقشه راه همكاري در اين زمينه شروع كرده اند.
به گزارش ايرنا، نهاد ارگون به دنبال سفر 'محمدرضا رحيمي' معاون اول رييس جمهوري به تركيه و تشكيل شوراي كار ايران و تركيه در استانبول، در تحليل تمايل بخشهاي صنايع خودروسازي دو طرف براي همكاري و شناسايي بيشتر همديگر و بررسي راههاي سرمايه گذاري مشترك، اين مطلب را عنوان كرد.
وي در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار آناتولي گفت: بازار خودروي ايران نسبت به بازار تركيه پر رونق تر است و دو كشور 70 ميليوني از ظرفيت بسيار بالايي در همكاري در زمينه صنايع خودروسازي و صنايع جنبي آن برخوردارند.
ارگين با اشاره به اين كه هر دوطرف از توانايي و استعدادهاي يكديگر تا حدود زيادي آشنا هستند، افزود: در آينده نزديك نمايندگان بخش صنايع خودروسازي تركيه و ايران هياتهاي مهمي را مبادله كرده و در اين ميان كارخانجات اتوموبيل سازي تركيه (توفاش) تصميم دارد به زودي هياتي به ايران اعزام كند.
وزير صنايع و بازرگاني تركيه با تاكيد براين كه در شرايط فعلي توليد برند مشترك بين دوكشور در زمينه توليد خودرو مطرح نيست، افزود: مذاكرات در سطح نمايندگان شركت هاي فعال در صنايع خودروسازي دوكشور ادامه دارد .
او با اشاره به اين كه بازار داخلي تركيه نيز در دوره جديد از رشد مطلوبي برخوردار شده است، گفت: صنايع خودرسازي تركيه اكنون از بخشهاي پيشرو در صنايع تركيه هم در زمينه عرضه به بازار داخلي و هم در زمينه صادرات شده و جايگاه تعيين كننده اي در اقتصاد تركيه به خود اختصاص داده است.
وي گفت: توليد خودروي تركيه در حدود 700 هزار دستگاه در سال است كه در يك دوره ميان مدت به يك ميليون دستگاه خواهد رسيد.
جواد نجمالدين مديرعامل ايران خودرو كه همراه هيات ايراني به استانبول سفر كرده بود، اعلام كرد كه براي توليد خودرويي به نام ' دي 8 ' مذاكرات با تركيه آغاز شده است.
رسانه هاي تركيه به نقل از وي گزارش دادند، بزرگترين توليد كننده خودرو در ايران همراه با بخش صنايع خودرو سازي تركيه براي ساخت يك خودروي مشترك براي كشورهاي عضو دي 8 آماده مي شود.
نجم الدين در شوراي كار ياد شده گفته بود كه پس از گشايش منطقه آزاد كه در مرز دو كشور تاسيس خواهد شد، ايران خودرو نيز اقدام به سرمايه گذاري در زمينه توليد اين خودرو خواهد كرد. اين كارخانه با سرمايه اي نزديك به دو ميليارد دلار احداث خواهد شد.
نجمالدين ضمن اشاره به اين كه در خصوص اين موضوع ابتدا با مسئولان شركت توفاش تركيه مذاكراه خواهد كرد، افزود: در ايران سالانه نزديك به 800 هزار خودرو توليد مي شود و در تركيه نيز بخش توليد خودرو و لوازم يدكي بسيار پيشرفته است.
وي با شاره به اين كه تركيه و ايران مي توانند بر اساس همكاري مشترك براي كشورهاي اسلامي خودرو توليد كنند، افزود: در اين زمينه مذاكراتي را با كشورهاي عضو دي 8 آغاز كرده ايم و طي دو تا سه آينده نيز توليدات خود را آغاز خواهيم كرد.
در گزارشي كه توسط مسئولان ايران خودرو ارائه شد آمده است: دنيا تحت حاكميت خودروهاي ساخت اروپا و آمريكاست و ايران خودرو كه در هفت كشور خودروي خود را توليد مي كند، آماده تبادل تجربيات خود با تركيه و ديگر كشورهاي اسلامي براي رقابت اين محصول در سطح جهان است.
اين گزارش همچنين حاكي است در برنامه روز پنجشنبه مسئولان ايران خودرو در استانبول علاوه بر ديدار با مسئولان شركت توفاش، بازديد از كارخانه صنايع 'چركز كوي' نيز جاي داشت.
نجم الدين طي ديدار با 'علي كيبار' يكي از صاحبان صنايع خودرو سازي تركيه گفت: ايران مدت 20 سال است كه از تركيه لوازم يدكي خريداري مي كند و سال گذشته بيش از 100 ميليون دلار كالا در اين زمينه خريداري كرديم و اينك در صدد افزايش اين ميزان هستيم.
از سوي ديگر روز پنجشنبه مسئولان ايران خودرو و صنايع هما براي ساخت دو كارخانه در منطقه مرزي با سرمايه گذاري بالغ بر100 ميليون يورو توسط هر يك از طرفين قرارداد اوليه به امضا رساندند.
در صورت امضاي قرارداد نهايي در اين كارخانه ها ترمز و فرمان خودرو توليد خواهد شد.
در چارچوب توليدات مشترك ايران خودرو و بخش صنايع خودرو سازي تركيه با يك برند جديد، خودروهاي سواري ارزان قيمت، خودروهاي سبك تجاري، قطعات سنگين، خودرو هاي شاسي بلند و واگن هاي قطار توليد خواهد شد.
بنا به گزارشي كه توسط ايران خودرو تهيه شده است:
- در ا ين پروژه حمايت مالي توسط بانك هاي كشورهاي اسلامي تأمين خواهدشد. اين پروژه وجهه كشورهاي اسلامي را در نزد كشورهاي پيشرفته افزايش خواهد داد.
- در مرحله اول خودروهاي درجه دو و سه توليد خواهد شد.
- نرخ اين خودرو كمتر از 10 هزار دلار در نظر گرفته شده است.
- حجم موتور آن بين 1100-1700 سي سي خواهد بود.
- طرح ريزي پيشرفته در سال 2011 آغاز خواهد شد. طي همان سال مساله تأمين مالي برطرف خواهد شد.
- در دوره دوم سال 2013 مرحله توليد آغاز خواهد شد.
منبع: ایرنا
