همکاریهای استانی برای توسعه روابط ایران و قزاقستان
دنیای اقتصاد : نشست تسهیل تجارت با قزاقستان با حضور معاون امور بینالملل اتاق ایران، سفیر ایران در قزاقستان، مدیرکل ترانزیت لجستیک و توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان و نمایندگان سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه بهصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. بررسی آخرین وضعیت تردد کالا در مرزهای ایران و قزاقستان، ارائه مشکلات موجود و پیشنهادها جهت رفع آنها توسط معاونت امور بینالملل اتاق ایران، ارائه اقدامات انجام شده و پیشنهادها برای رفع موانع ترانزیتی و تجاری جهت صادرات و واردات کالا با قزاقستان با توجه به محدودیتها و ارائه آخرین وضعیت حملونقل دریایی کالا در دریای خزر از جمله موضوعاتی بود که در نشست تسهیل تجارت با قزاقستان مورد بحث قرار گرفت.
محمدرضا کرباسی، معاون امور بینالملل اتاق ایران در این نشست با اشاره به شعار سال و تاکید بر اینکه تحقق جهش تولید در گروی توسعه صادرات است، ابراز امیدواری کرد تا با توجه به پتانسیلهای موجود، حجم تجارت ایران و قزاقستان به یک میلیارد دلار رسد. کرباسی گفت: با بسته شدن مرزهای زمینی از طریق ترکمنستان بخش اعظمی از کالاهای صادراتی ما امکان صادرات نداشتند و تنها مسیر مبادلات کالایی از طریق دریای خزر و بنادر شمالی ایران و بندر آکتائو بوده است. بندر آکتائو مشکلات خود را درخصوص تخلیه، پهلوگیری و بارگیری دارد. اما با باز شدن مسیر عبور کامیون از ایران از طریق مرز سرخس، امکان صادرات فراهم شده است. ولی کمبود کانتینرهای یخچالدار در حمل دریایی، زمینی و دریایی ایجاد مشکل کرده است. معاون امور بینالملل اتاق ایران با تاکید بر ظرفیت ویژه شرکتهای احداث، خدمات فنی و مهندسی پیشنهاد داد تا این شرکتها اقدام به اخذ نمایندگی در کشور قزاقستان کنند. تقویت مراودات تجاری از طریق تقویت مراکز لجستیک کالا در بنادر دو کشور، توسعه کشت فراسرزمینی، خرید و بهرهبرداری کانتینرهای یخچالدار و کشتیهای رورو(کشتیهایی که برای حمل خودرو وسایر محمولههای چرخدارطراحی شدهاند.)توسط بخش خصوصی از دیگر پیشنهادهای محمدرضا کرباسی با هدف توسعه روابط تجاری ایران و قزاقستان بود. در ادامه مجید صابر، سفیر ایران در قزاقستان با بیان اینکه قزاقستان دومین اقتصاد بزرگ بین کشورهای شوروی سابق و بزرگترین کشور محصور در خشکی در دنیاست، اعلام کرد: با شیوع ویروس کرونا قزاقستان جزو تنها کشورهایی بود که مبادلات تجاری با آن متوقف نشد. چراکه از همان اول اطمینان دادیم که پروتکلهای بهداشتی در حملونقل دریایی رعایت خواهد شد. صابر با اشاره به مشکل کمبود واگنهای حملونقل، تاکید داشت با ایجاد شرکتهای مشترک بین ایران و قزاقستان، این مشکل حل خواهد شد. او همچنین بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در دو حوزه کشتیرانی و کشت فراسرزمینی تاکید داشت. ضمن اینکه به باور او، همکاریهای استانی در تجارت دو جانبه بسیار راهگشاست که مغفول مانده است و ایران باید در بخش مدیریت بنادر در قزاقستان فعال شود.


