نتیجه تصویری برای آینده صنعت خودرو

امیر جهانی: اگر خود را در نقطه میانی تاریخ صنعت خودرو مجسم کنیم، نه تنها گذشته و نقطه آغاز آن، جز نبوغ بشر چیزی را برای ما نمایان نمی‌کند، بلکه افق آینده آن نیز جز تحیر، حسی در انسان پدید نمی‌آورد. صنعتی که با ایجاد یک جرقه آغاز شد و سازه‌ای فلزی را به حرکت وا داشت، امروزه این امکان را یافته است که بدون کوچک‌ترین عمل احتراق و مصرف سوخت فسیلی، این وسیله را در مسافتی قابل‌اعتنا جابه‌جا کند. مسافتی که در آینده‌ای نه چندان دور، دیگر بدون دخالت انسان طی خواهد شد و تماما عامل انسانی در رسیدن به مقصد، عملا بی معنی خواهد شد. ورود شرکت‌های بزرگ و کوچک از حوزه IT به صنعت خودرو، ترسیم افق و آینده را از اختیار امپراتورهای فعلی آن خارج کرده است و آنها را مجبور ساخته تا هر یک، با تغییر استراتژی و بنا بر اقتضائات، لااقل حضور خود در بازه میان‌مدت بازار را تثبیت کنند. اگر زمانی واحد‌های R&D این ابر شرکت‌ها بر افزایش قدرت موتور و سرعت تمرکز داشت، امروزه شاه بیت آنها را باید تولید خودروهای بدون مصرف سوخت فسیلی دانست. خودرو‌هایی که روز به روز نقش عامل انسانی در کنترل آنها کمرنگ‌تر خواهد شد. 

برای مشاهده نمودهای این تکنولوژی‌های جدید، نیازی نیست به کشورهای دوردست نگاه شود. در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، دبی با خرید ۲۰۰ دستگاه تاکسی خودران از شرکت آمریکایی تسلا، توجهات را به خود جلب کرده است. تاکسی‌هایی که در طراحی آنها به‌طور پیش‌فرض نقشه نقاط مختلف شهر، اعمال شده است و پس از مستقر شدن کامل مسافران، روی شیشه پنجره مطالبی نمایش داده می‌شود و مسافران با لمس مقصد مورد نظر، به تاکسی فرمان حرکت می‌دهند. بر اساس برنامه اعلام شده قرار است تا سال 2030، حدود 25 درصد از جابه‌جایی‌های درون شهری توسط این تاکسی‌ها انجام شود. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2040، تعداد خودروهای برقی در حال تردد در جهان به میزان 300 میلیون خودروی الکتریکی افزایش یابد. آیا با وجود چنین رشدهای شتابانی، خودرو سازان داخلی تصمیمی برای به روز رسانی در تولیدات خود ندارند؟

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 4141 تاریخ چاپ:1396/06/20 بازدید:179بار کد خبر: DEN-1115831
زنگ مرگ سوخت فسیلی
 

دوران خوش این‌گونه موتورها رو به پایان است. دستاوردهای سریع در فناوری باتری‌ها به نفع موتورهای برقی است. در گذشته نیاز به تعویض باتری خودروهای الکتریکی برای هر 30 کیلومتر ضروری بود، اما امروزه که خودروهای برقی که مجهز به باتری لیتیومی هستند، عملکرد بسیار بهتری از خود نشان می‌دهند. خودرو chevy bolt مسافتی در حدود 383 کیلومتر را می‌پیماید؛ اخیرا مدل s با یک بار شارژ باتری تا بیش از هزار کیلومتر را طی می‌کند. بانک UBS برآورد کرده است که سال آینده، کل هزینه مالکیت یک خودرو برقی با خودرو بنزینی برابری می‌کند. اگر چه تولیدکننده آن فعلا ضرر می‌کند. این بانک با خوش‌بینی معتقد است، فروش جهانی وسایل نقلیه برقی که امروزه یک درصد سهم بازار را شامل می‌شود، تا سال 2025 به 14 درصد خواهد رسید. دیگر کارشناسان پیش‌بینی‌های معتدل‌تری ارائه داده‌اند؛ اما با ارزان‌تر و بهتر شدن وضعیت باتری‌ها، در پیش‌بینی‌های خود بلافاصله تجدیدنظرهایی انجام می‌دهند. (هزینه هر کیلو وات ساعت از هزار دلار در سال 2010 به 130 تا 200 دلار کاهش یافته است). تغییر از سوخت و پیستون به باتری و موتورهای الکتریکی، آن‌قدرها طول نخواهد کشید.

 

 نخستین زنگ مرگ موتور احتراق داخلی، پیش از این در سراسر جهان طنین‌انداز شده است. برای ترسیم آنچه پیش روست، به این بیندیشید که چگونه موتور احتراق زندگی مدرن را شکل داد. جهان ثروتمند با سرمایه‌گذاری‌های عظیم در شبکه جاده‌ای و ایجاد حاشیه نشینی و نیز بازارها و رستوران‌های ماشین‌رو، برای استفاده از وسایل نقلیه موتوری بازسازی شد. تقریبا 85 درصد کارگران آمریکایی با ماشین سر کار می‌روند. خودروسازی در آمریکا و سایر کشورها پس از جنگ جهانی به یکی از ژنراتورهای توسعه اقتصادی و گسترش طبقه متوسط تبدیل شده است. هم‌اکنون چیزی در حدود یک میلیارد خودرو در جاده‌ها حضور دارند که تقریبا تمام آنها با سوخت فسیلی کار می‌کنند. موتور احتراق داخلی قدرتمندترین موتور در طول تاریخ است اما تا اینجای کار هم الکتریکی سازی، صنعت خودرو را به آشوب کشانده است. بهترین برندهای خودروسازی مخصوصا در آلمان، بر مبنای میراث مهندسی خود پایه گذاری شده‌اند. در مقایسه با وسایل نقلیه موجود، خودروهای برقی بسیار ساده‌تر هستند و به قطعات کمتری نیاز دارند؛ آنها بیشتر شبیه کامپیوترهای چرخدار هستند. این بدان معناست که مونتاژ آنها به افراد کمتری نیاز خواهد داشت. کارگران بخش خودروسازی در کارخانه‌هایی که خودرو‌های برقی نمی‌سازند، نگرانند در معرض اخراج‌شدن قرار بگیرند.

اما بی شک بازار نگهداری و قطعات یدکی کوچک خواهد شد. اگرچه خودروسازان کنونی با میراث پرهزینه کارخانه‌های قدیمی و نیروی کار زیاد دست و پنجه نرم می‌کنند، اما رقبای جدید زیر بار این دغدغه‌ها نخواهند رفت. برندهای برتر قادرند از مرحله طراحی و کنترل بگذرند، اما خودروسازان انبوه با حاشیه سود اندک، ناچار خواهند بود بر سر قیمت بیشتر رقابت کنند. اما باید دید که آیا مردم اصلا می‌خواهند خودرو الکتریکی داشته باشند یا خیر! نیروی الکتریکی، در کنار فناروی خودرو خودران، نوع جدیدی از سیستم حمل و نقل را ارائه خواهد داد که مشخص نخواهد بود، علاقه به مالکیت وسیله نقلیه به چه صورت باشد. شاید ماهیت جدید ماشین شخصی که بدون دخالت انسان عمل می‌کند، اشتیاق بشر برای این وسیله را کمتر کند.طبق افراطی‌ترین برآوردها، این به معنای کوچک شدن این صنعت تا حدود 90 درصد است. شمار زیاد خودروهای برقی خودران، به شهرها این را امکان می‌دهد تا پارکینگ‌های ماشین را با ساخت مسکن جدید جایگزین کنند، همچنین به مردم اجازه می‌دهد درحالی‌که خوابند، در مسیرهای دور، رفت و آمد کنند. ضمن اینکه نیروی الکتریکی مزایای محیط‌زیستی و سلامتی بی‌شماری دارد و اساسا شارژ کردن باتری‌های خودرو در ایستگاه‌های مرکزی، بسیار پربازده‌تر از مصرف سوخت در موتورهای جداگانه است. خودروهای برقی موجود در مقایسه با خودروهای بنزینی، تولید آلاینده‌های کربنی را تا 54‌درصد کاهش می‌دهند. این رقم با بالاتر رفتن راندمان، بالاتر نیز می‌رود و آلودگی محلی هوا نیز کاهش می‌یابد. در یک مطالعه مطرح شده است که آلایندگی خودروها در آمریکا، باعث مرگ 53 هزار نفر در سال می‌شود، درحالی‌که شمار کشته‌های تصادفات 34 هزار مورد است.

 

خودروها و خودکامگی‌ها

زنگ مرگ سوخت فسیلی

مورد بعدی نفت است. تقریبا دو سوم مصرف نفت در آمریکا در جاده صورت می‌گیرد و میزان نسبتا خوبی از یک‌سوم باقی‌مانده، صرف تولید محصولات فرعی پالایش نفت خام برای تولید بنزین و گازوئیل می‌شود. صنعت نفت درباره زمان اوج تقاضا در تردید است؛ رویال داچ شل می‌گوید، زمان اوج تقاضا اندکی بیش از یک دهه دیگر فرا می‌رسد. تولیدکنندگانی مانند عربستان سعودی، با داشتن ذخایر گسترده‌ای که می‌تواند ارزان مورد بهره‌برداری قرار‌گیرد، برای استخراج آن پیش از آنکه دیر شود تحت‌فشارند؛ خاورمیانه همچنان اهمیت دارد، اما اهمیتش از گذشته بسیار کمتر شده است. همچنان بازاری برای گاز طبیعی وجود دارد که به تولید برق برای خودروهای برقی کمک می‌کند، اما نوسان قیمت نفت، کشورهای وابسته به هیدروکربن را تحت فشار قرار می‌دهد. در کشورهایی چون آنگولا و نیجریه که نفت اغلب اسباب بدبختی است، گسترش نفوذ اقتصادی مزایای بی‌شماری به ارمغان می‌آورد. در این میان، تقلا برای لیتیوم وجود دارد. قیمت کربنات لیتیوم از 4 هزار دلار در هر تن در سال 2011 به بیش از 14 هزار دلار رسیده است. تقاضا برای کبالت و عناصر کمیاب برای موتورهای الکتریکی نیز در حال افزایش است. لیتیوم تنها برای خودروهای برقی استفاده نمی‌شود: تاسیسات برای ذخیره کردن انرژی در زمان کم بودن تقاضا و آزادسازی آن در زمان اوج تقاضا به باتری‌های عظیم نیاز دارند. آیا تمام این موارد، کشور شیلی غنی از لیتیوم را به عربستان سعودی بعدی تبدیل می‌کند؟ دقیقا این گونه نیست، زیرا خودروهای برقی لیتیوم را مصرف نمی‌کنند؛ باتری‌های لیتیومی قدیمی ماشین‌ها را می‌توان در شبک‌های برق دوباره مورد استفاده قرار داد، سپس بازیافت کرد.

موتور احتراق داخلی دوران خوبی داشته و همچنان می‌تواند در دهه‌های پیش رو در کشتیرانی و دریانوردی حکمرانی کند. اما در جاده، موتورهای برقی به‌زودی آزادی و آسایش ارزان‌تر و پاک تری ارائه می‌دهند. تغییر به سوی ماشین‌های برقی، گرایش جهان ثروتمند را به کاهش مصرف برق معکوس می‌کند، به این ترتیب به کمک سیاستمداران نیاز است تا تضمین کنند ظرفیت تولید کافی (برخلاف سیستم ناکارآمد مقرراتی در بسیاری از کشورها) وجود دارد. ممکن است نیاز باشد آنها در تدوین قوانین و استانداردهای جدید برای ایستگاه‌های عمومی شارژ مجدد و بازیافت باتری، موتورهای عناصر کمیاب و سایر ترکیبات در معادن شهری همکاری کنند و آنها ناچار شوند بر هرج و مرج ایجاد شده به‌دلیل از بین رفتن مشاغل کارخانه‌های قدیمی فائق آیند.ماشین‌های خودران در قرن 21 می‌توانند جهان را عمیقا و به‌طور پیش‌بینی نشده‌ای بهبود بخشند، درست مانند اتفاقی که با وسایل نقلیه دارای موتورهای احتراق داخلی در قرن بیستم رخ داد. اما این جاده ناهموار است. کمربندها را ببندید.

جذابیت «کراس اوور»ها
 

بلومبرگ

گویا سرانجام فراری هم نتوانست در برابر تب همه‌گیر کراس‌اوورسازی طاقت بیاورد و کراس‌اوور فراری تنها در چند سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. توسعه این خودرو که با کد داخلی F16X شناخته می‌شود، از هم‌اکنون آغاز شده و انتظار می‌رود تا سال 2021 معرفی شود. این محصول جدید فراری، یکی از برنامه‌های اصلی این شرکت برای دستیابی به سود بیش از دو برابری خواهد بود. مدیرعامل فراری، «سرجیو مارکیونه» طرح تجاری جدید پنج‌ساله‌ای را برای این شرکت معرفی کرده که امیدوار است از طریق آن بتواند فروش سالانه آن‌را به بیش از 10 هزار دستگاه برساند. انتظار می‌رود این طرح در سال 2018 به‌طور کامل معرفی شود و شامل محصولات هیبریدی بیشتر برای تطابق با قوانین سختگیرانه زیست‌محیطی باشد.

 

فراری امیدوار است با مدل‌های هیبریدی خود که برای هر خودروی جدیدی که از سال 2019 به بازار عرضه می‌شود ارائه خواهد شد، بتواند خریداران جدیدی را جذب کند. گفته شده این خودرو روی پلت‌فرم مشترکی با جایگزین مدل GTC4 Lusso ساخته خواهد شد که انتظار می‌رود برای اولین بار در سال 2020 رونمایی شود. گزارش شده که F16X از یک پیشرانه V8 با نیروی کمکی هیبریدی استفاده خواهد کرد درحالی‌که به سامانه چهارچرخ محرک هم مجهز خواهد بود. قیمت این کراس‌اوور حدود 300 هزار یورو خواهد بود و سازنده ایتالیایی امیدوار است بتواند تا دو هزار دستگاه از آن‌را در چین به فروش برساند.این در حالی است که این گزارش‌های جدید با نظر مارکیونه در سال 2016 کاملا مخالف است که در پاسخ به این سوال که آیا فراری ساخت یک کراس‌اوور را در نظر دارد، اظهار کرد، برای این کار اول باید به من شلیک کنید.

اما این روزها بازار کراس‌اوورها به‌قدری محبوب و پرفروش شده که هر شرکتی را برای ساخت چنین خودروهایی وسوسه می‌کند، تا جایی که خودروسازانی چون جگوار، مازراتی، بنتلی و آلفارومئو برای اولین بار کراس‌اووری را به سبد محصولات خود اضافه کردند و حتی رولزرویس و لامبورگینی هم در حال آماده‌سازی کراس‌اوورهایی به‌نام‌های کولیان و اوروس هستند؛ بنابراین جای تعجب نیست که فراری هم سرانجام به ساخت یک کراس‌اوور چراغ‌سبز نشان دهد.تلاش برای جلوگیری از کاهش تولید به این کمپانی محدود نمانده است. بسیاری از شرکت‌های مطرح دیگر نیز با استراتژی‌های خاص خود قصد حفظ سهم خود از بازار جهانی را دارند. استراتژی‌هایی که محدود به تغییر روند در نوع تولیدات نیست و با تعیین بازار هدف خاص می‌تواند سهامداران را راضی نگه دارد. مدیرعامل بخش خودروهای سواری فولکس واگن اعلام کرده است که این کمپانی دست از تلاش برای تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی بازار خودروی آمریکا برنخواهد داشت.

هربرت دایس اظهار کرده است: «ما برای موفقیت در آمریکا طی سال‌های آتی به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار خودرو برنامه‌های زیادی داریم. ما در دو سال نمی‌توانیم بازار آمریکا را تسخیر کنیم. این یک برنامه 10 ساله است و ما به اجرای مو به موی آن پایبند خواهیم بود.»اظهارات وی از سوی هینریخ ووبکن، مدیرعامل فولکس واگن آمریکا به نوعی تایید شده است. مدیر این شرکت در آمریکا اعلام کرده است که این شرکت قصد دارد هر سال در آمریکا، دو مدل جدید یا بازطراحی شده را رونمایی کند. ووبکن از ارائه اطلاعات بیشتر در این مورد خودداری کرده ولی گفته یک کراس اوور جدید فولکس واگن تا سال 2020 رونمایی خواهد شد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، فولکس واگن ممکن است بتواند سهم خود از بازار آمریکا را به بیش از 5 درصد افزایش دهد و در برابر موج جدیدی که شرکت‌های مختلف خودروسازی را در معرض فشار قرار داده است مقاومت کنند.

سایه خودروهای الکتریکی
 greenercars

مدل‌های سال 2017 پیشرفت‌های هیجان انگیزی را در تکنولوژی‌های خودرویی به‌وجود آورده‌اند. در حالی که انتظار می‌رود فروش خودرو پس از دو سال ثبات به شرایط پایداری برسد، انجمن ملی نمایندگی‌های خودرو (NADA) هنوز هم پیش‌بینی می‌کند که آمریکایی‌ها برای سومین سال متوالی بیش از 17 میلیون وسیله نقلیه را خریداری خواهند کرد. مدل‌های پیکاپ، SUV‌ها (به گونه‌ای از خودروها می‌گویند که برای کاربرد بیابانی و پیمودن مسیرهای ناهموار طراحی شده‌اند) و کراس اوورها تقریبا 60 درصد از فروش خودروهای جدید را به خود اختصاص داده‌اند. امروزه مصرف‌کنندگان در هر بخش از بازار، می‌توانند از انواع وسیعی از وسایل نقلیه با کارآیی بالا و سازگار با محیط زیست استفاده کنند.در حال حاضر نسبت به سال‌های پیش از 2017 تعداد بیشتری از خودرو‌های هیبریدی، الکتریکی دوگانه‌سوز (PHEV) و خودروهای الکتریکی(EV) در دسترس هستند. از میان آنها، تقریبا در تمامی مدل‌ها شامل SUV، مینی ون و کراس اوورهای محبوب‌تر، خودروهای هیبریدی در بازار عرضه شده‌اند.

 

موتور‌های هیبریدی مدرن در این خودروها نسبت به خودروهای بنزینی، از نظر مصرف سوخت به صرفه‌تر بوده و از نظر عملکرد کاملا ارتقا پیدا کرده‌اند. با انتخاب‌های بیشتر، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند و خودروهای هیبریدی و تماما الکتریکی بیشتر در دسترس خواهند بود. به‌طور مشخص مدل جدید شورولت بولت با برآورد آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) در محدوده 238 مایل، هر دو جایزه سالانه (Motor Trend Car of the Year (COTY)) و خودروی سال را در نمایشگاه سال 2017 دیترویت دریافت کرد. شورولت بولت با قیمتی حدود 30 هزار دلار با احتساب مالیات فدرال اولین خودروی الکتریکی است که با برد بیش از 200 مایل کمتر از قیمت 65 هزار دلار به فروش می‌رسد. تسلا و دیگر تولیدکنندگان قصد دارند خودروهای الکتریکی با قیمت‌های بالاتری معرفی کنند که نشان دهنده تنوع و مقرون به صرفه بودن عرضه خودرو‌های الکتریکی است.

در سال 2017 همچنین خودروی اتصال برقی دوگانه‌سوز نیز عرضه می‌شود. تویوتا پریوس در حال حاضر به‌عنوان نسل چهارم با برخورداری از سوخت برقی دوگانه‌سوز در دسترس قرار می‌گیرد. مدل پریوس پریم با قیمت تمام شده 27 هزار دلار، دارای یک برد تمام الکتریکی بوده و از افزایش 26 درصدی کارآیی، نسبت به نسل اول خودروهای برقی دوگانه سوز برخوردار است. مدل مینی ون Chrysler Pacifica که در سال 2017 جایزه Utility Vehicle of the Year را در نمایشگاه دیترویت سال جاری دریافت کرد، به یک مدل برقی دوگانه سوز با برد تمام الکتریکی و برد 30 مایل ارتقا خواهد یافت. عرضه گزینه هیبریدی دوگانه سوز با قیمتی حدود 42 هزار دلار شروع می‌شود که در مقایسه با خودروی تمام بنزینی همین مدل، قیمت آن 34500 دلار است. با این حال با احتساب 7500دلار مالیات بر در آمد فدرال برای خودروهای بنزینی برابری قیمت برای این خودروها را به‌دست می‌آورد. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا برآورد کرده است که با مدل الکتریکی دوگانه‌سوز در مدت 5 سال بیش از 3 هزار دلار در هزینه سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

همچنین قدرت موتور‌های هیبریدی نیز افزایش خواهد یافت. هیوندای دو مدل از جدیدترین مدل Ioniq هاچ بک در سایز متوسط عرضه خواهد کرد. یک مدل تمام الکتریکی که فوق‌العاده خوب عمل کرد و به لیست سبزترین خودرو‌ها اضافه خواهد شد. هیوندا تاریخ عرضه را اعلام نکرده است، اما سازندگان اعلام کرده‌اند که در سال 2017 وارد بازار خواهند شد. هیوندا پس از یک سال وقفه مدل جدیدی به‌نام Accord Hybrid sedan را معرفی می‌کند که در ناوگان هیوندا کم‌مصرف‌ترین خودرو است. خروجی‌های EPA درخصوص این مدل نسبت به مدل تماما بنزینی آن 60 درصد افزایش کارآیی را نشان می‌دهد. قیمت مدل‌های هیبریدی نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. مدل تویوتا Highlander Hybrid در سال 2017 با قیمت 36 هزار دلار عرضه می‌شود؛ در حالی که در سال 2016 حدود 48 هزار دلار به فروش می‌رسید.

ورود «سامسونگ» به خودران ها
 زک استرادا- ورج

بر اساس فهرست دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا، سامسونگ آخرین غول تکنولوژی است که مجوز آزمایش خودروی خودران را در جاده‌های عمومی این ایالت دریافت کرده است. این خبر بر اساس فهرست کمپانی‌هایی اعلام شده که شرایط برنامه آزمایش خودروهای خودران دپارتمان وسایل نقلیه موتوری ایالت کالیفرنیا را پذیرفته‌اند. به این ترتیب سامسونگ هم به جمع کمپانی‌هایی مانند بوش، دلفی، انویدیا و ویمو و خودروسازانی مانند ب‌ام‌و، جنرال موتورز و فولکس‌واگن پیوست.

 

سامسونگ چند ماه پیش مجوز آزمایش خودرو را با استفاده از نرم‌افزاری که روی اتومبیل‌های هیوندای نصب می‌شد در کره جنوبی دریافت کرده بود. البته این موضوع اندکی عجیب به نظر می‌رسد، چرا که سامسونگ تقریبا مالک ۲۰ درصد از کمپانی «رنو سامسونگ موتورز» (Renault Samsung Motors) است که خود بخشی از اتحاد رنو-نیسان، چهارمین خودروساز بزرگ جهان به‌شمار می‌رود. نیسان خود جزو کمپانی‌هایی است که مجوز آزمایش خودروی خودران در کالیفرنیا را دریافت کرده است. اما سامسونگ در سال ۲۰۱۵ بخش جدیدی را معرفی کرد که تمرکزش به جای تولید یک خودروی کامل، روی ساخت نرم‌افزار برای خودرو‌های خودران خواهد بود. سامسونگ تلاش می‌کند در زمینه اتومبیل خودران، خود را در کورس رقابت با کمپانی‌های تکنولوژی نگه دارد. این موضوع به‌ویژه از زمانی که اپل تمرکز خود را از ساخت خودروی خودران به سمت توسعه سیستم‌های خودران معطوف کرده، برای سامسونگ اهمیت بیشتری یافته است. سامسونگ با دریافت مجوز آزمایش خودروی خودران در کالیفرنیا، می‌تواند خود را در جایگاهی قرار دهد که تکنولوژی‌هایش را به دیگر کمپانی‌ها از جمله خودروسازان عرضه کند.

برای دانستن استراتژی اپل لازم است بدانید، این شرکت نیز در حال ساخت تکنولوژی به‌خصوصی است که برای راه‌اندازی ماشین‌های خودران به‌کار می‌رود. کوک در مصاحبه‌ای گفته که اپل روی سیستم‌های خودکار تمرکز کرده است. این پروژه در حوزه ماشین‌های خودران تعریف می‌شود و به عنوان یک پروژه بسیار بزرگ در حوزه هوش مصنوعی شناخته می‌شود. مدیرعامل اپل این پروژه را از پروژه‌های مهم و مرکزی اپل دانسته و گفته هنوز مشخص نیست به چه محصول نهایی منجر خواهد شد.پیش‌تر گمان می‌رفت که اپل قصد دارد یک خودروی خاص بسازد که با هوش مصنوعی کار می‌کند و به شکل خودکار هدایت می‌شود، اما مدتی بعد مشخص شد، سرمایه‌گذاری اصلی اپل به حوزه نرم‌افزاری این خودروها محدود می‌ماند. ظاهرا اپل بیش از هزار مهندس را برای کار روی پروژه تایتان (پروژه مربوط به ماشین‌های خودران) استخدام کرده اما پس از تغییر تصمیم و تمرکز بر مسائل نرم‌افزاری، همکاری بخش قابل‌توجهی از این تیم با اپل پایان یافته است. طبق آنچه اعلام شده، ماشین‌های خودران صرفا یکی از سه پروژه بزرگ تغییرات اپل است. دو پروژه دیگر اپل به سرویس‎های هم‌سفری و برق‌رسانی مربوط می‌شود.

بن کوکسورس- نیو اتلس

آینده صنعت خودرو، به‌سمت پاک‌تر و ارزان‌تر شدن پیش خواهد رفت. روندی که عملا چالشی برای خودروهای بنزینی کنونی محسوب می‌شود. تنها در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا، بالغ بر ۱۰۰هزار مشتری در مدت پنج ماه، به‌سمت سرویس جدید درخواست خودروی برقی Emov گرایش پیدا کرده‌اند که این رقم در حال نزدیک شدن به تعداد بالای سفرهای درخواستی از شرکت اروپایی خدمات اشتراک خودروی Daimler’s Car۲Go است. با این وجود، بر اساس آمار، بسیاری از افراد نگران هستند که اگر خودروی الکتریکی داشته باشند، همیشه با معضل شارژ کافی روبه‌رو خواهند بود. درهمین راستا شرکت خودروسازی رنو با کوالکام تکنولوژیز و شرکت حمل ونقل سبز Vedecom سیستم شارژالکتریکی بی‌سیم خودرو(DEVC) را ساخته‌اند.

 

 این سیستم قادر است انرژی را هنگام حرکت از کف جاده دریافت کند. رونمایی و آزمایش از این سیستم در مسیری ۱۰۰ متری در فرانسه انجام شده است. این مسیر دارای پدهایی بوده که به‌طور بی سیم ۲۰ کیلووات برق را به دریافت‌کننده‌هایی ارسال می‌کنند که زیر دو خودروی الکتریکی Renault Kangoo ZE نصب شده‌اند. این فناوری توانست باتری خودرو را در حالی شارژ کند که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت در جاده در حال حرکت بود. البته شرکت Vedecom آزمایش‌های بیشتری انجام خواهد داد و در آینده به موضوعاتی مانند شناسایی خودرو و احراز هویت هنگام ورود به مسیر شارژ کننده همراه متغیرهایی مانند سرعت خواهد پرداخت. سیستم DEVC بخشی از پروژه ۹ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به نام FABIC است که ۲۵ سازمان در آن شرکت می‌کنند.

همچنین نیسان نیز بیکار نبوده و در طول ماه‌های اخیر، از خودروی جدید و بدون سرنشین خود رونمایی خواهد کرد. این اولین مدل نیسان است که می‌تواند بدون دخالت راننده حرکت و حتی توقف کند. در هفته گذشته نیسان برخی از قابلیت‌های خودران جذابش را روی برخی مدل‌های شاسی‌بلند از جمله مدل ایکس تریل نصب و در یک تست رانندگی در نیویورک امتحان کرد. مهم‌ترین مواردی که آزمایش شدند عبارتند از توانایی حفظ خودرو بین خطوط، پیچیدن در تقاطع‌ها، حفظ فاصله مناسب با خودروهای دیگر و ورود به محل پارک خودرو. توانایی کنترل خودرو بدون اعلام قبلی و در کمتر از سه ثانیه نیز جزو توانمندی‌های خودروی جدید نیسان است. البته این نوع از روبات‌های کنترل‌گر که بر خودروهای نیسان نصب شده اند، در واقع «سیستم خودران» محسوب نمی‌شوند.اما مدیران این شرکت وعده داده‌اند که لیف مدل 2018 مجهز به سیستم خودران خواهد بود. اگرچه این امر قابلیت تازه‌ای در بازار خودرو نیست، اما نکته مهم این است که مدل جدید نیسان، قیمتی کمتر از 40 هزار دلار خواهد داشت.

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 4141