تأثیرات برجام بر تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران
با اجرای برجام و ایجاد فضای مناسب تر بین المللی در مورد ایران ، تحیرت مثبتی در تجارب خارجی جمهوری اسلامی ایران روی داده است. به نظر می رسد با گذشت زمان و رفع برخی محدودیت های رسمی و غیر رسمی تجارت خارجی در سطوح داخلی و خارجی و افزایش تعاملات و مراودات اقتصادی ایران با کشورهای مختلف، در آینده دثمرات ملموس تری از توافق برجام در عرصه تجارت خارجی نصیب کشورخواهد شد .

با اجرای برجام و ایجاد فضای مناسب تر بین المللی در مورد ایران ، تحیرت مثبتی در تجارب خارجی جمهوری اسلامی ایران روی داده است. به نظر می رسد با گذشت زمان و رفع برخی محدودیت های رسمی و غیررسمی تجارت خارجی در سطوح داخلی و خارجی و افزایش تعاملات و مراودات اقتصادی ایران با کشورهای مختلف، در آینده دثمرات ملموس تری از توافق برجام در عرصه تجارت خارجی نصیب کشورخواهد شد .
البته، باید به این نکته نیز توجه داشت که استفاده مفید از فرصیت های برجام در راستا ی ارتقاء تجارت خارجی کشور، نیازمند عزم و ارادۀ جدی و فراهم کردن شرایط و الزامات چنین فضایی است.
در این میان ، هم افزایی و اجماع داخلی بر سر برنامه های اقتصادی و تجاری کشور و تداوم و تقویت دیپلماسی اقتصادی، می تواند شرایط بهره گیری مطلوب تر از فرصتهای موجود و ایجاد فرصتهای جدید را فراهم تر کند.
مقاله حاضر ساختار تجارت خارجی کشور را در دولت هیا ی دهم(1391-1388) و یازدهم ( 1395-1392) مورد مقایسه قرار داده و اثرات بالقوه و بالفعل توافق برجام بر تجارت خارجی کشوررا تحلیل می کند.
از آنجا که هدف گذاری های برنامه های توسعه و اسناد راهبردی کشوربر مبنای تجارت" کالای غیر نفتی" صورت گرفته، تجارت خدمات و صادرات میعانات گازیدر این مقاله در نظر گرفته نشده است.
دربخش اول این مقاله، تراز تجاری، ارزش واحد صادرات و واردات، وضعیت شرکای تجاری و نسبت صادرات به واردات از جمله مهمترین محورهای تحلیل خواهند بود. در قسمت دوم، به تحلیل روندهای تجاری جدید و اثراتی که برجام بر سیاست های فعلی و آینده تجارت خارجی خواهد داشت پرداخته می شود.
نویسنده: مسعود کمالی اردکانی
منبع: فصلنامه مطالعات راهبردی، شماره 21 پاییز 1395