کریدور اقتصادی چین - پاکستان و نگرانی هند
پکن - ایرنا - بررسی ها نشان می دهد که به رغم چالش های امنیتی منطقه و همچنین نگرانی و مخالفت های شدید هند، کریدور اقتصادی چین و پاکستان با ارزشی نزدیک به ۵۷ میلیارد دلار همچنان در حال شکل گیری است.

به گزارش ایرنا، کریدور اقتصادی پکن - اسلام آباد یکی از مهمترین بخش های مربوط به طرح راه ابریشم نوین است که چین در سال ۲۰۱۳ میلادی آن را به اجرا گذاشت.
چین برای موفقیت این طرح یک صندوق ۴۰ میلیارد دلاری اختصاص داده است و گفته می شود با سرمایه گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به دنبال راه اندازی این مسیر است.
چین در کنار کریدور اقتصادی مذکور در حال تلاش برای راه اندازی کریدورهای دیگری نیز با حضور کشورهای بنگلادش و سریلانکا است و ممکن است بخش هایی از آن هندوستان را نیز شامل شود.
چین در راستای برنامه راه ابریشم نوین، اردیبهشت ماه سالجاری اولین نشست همکاری بین المللی راه ابریشم را نیز در پکن برگزار کرد که یک هزار و ۲۰۰ نفر و سران ۲۹ کشور جهان در آن شرکت کردند.
چین در ۵۱ طرح مربوط به راهرو اقتصادی این کشور و پاکستان سرمایه گذاری کرده و ۱۹ طرح از آنها تاکنون تکمیل شده است.
طرح اولیه این کریدور اقتصادی با ۴۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری کلید زده شد اما رسانه های چین خبر داده اند که ارزش آن بالاتر از ۵۷ میلیارد دلار خواهد بود.
چین در بیش از ۲۰۰ طرح در پاکستان سرمایه گذاری کرده و به گزارش تارنمای گلوبال تایمز ارزش این سرمایه گذاری بالغ بر شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است که ساخت نیروگاه برق هسته ای «خوالونگ» در اطراف کراچی از جمله آنهاست.
گفتنی است، کریدور اقتصادی پکن و اسلام آباد که رسانه های چین بستر سرمایه گذاری آن را بیش از 57 میلیارد دلار اعلام کرده اند، در نخستین مرحله خود است که از بندر «گوادر» در پاکستان آغاز شده و مسیر آن به دیگر کشورها خواهد رسید.
این در حالیست که پاکستان هم تلاش می کند تا نظر موافق دیگر کشورها را برای حضور در این پروژه بزرگ جلب کند که البته برخی کشورهای آسیای میانه، بالکان و حتی اروپا آمادگی خود را برای حضور در این پروژه اعلام کردهاند.
«زبیر محمود» رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان اواسط خرداد ماه جاری در کنفرانس امنیتی آسیا و اقیانوسیه، از «کریدور اقتصادی چین و پاکستان» به عنوان راهکاری مطمئن و مناسب برای حل مشکلات منطقه یاد کرده بود.
هند اما به عنوان یکی از مخالفان این کریدور، اجرای آن را بی احترامی به تمامیت ارضی خود می داند.
دهلی نو معتقد است که بخش قابل توجهی از این طرح اقتصادی از منطقه کشمیر تحت اشغال پاکستان عبور می کند و سرمایه گذاری طولانی مدت چین در این منطقه نقض حاکمیت هند و به اشغال غیر قانونی کشمیر توسط پاکستان مشروعیت می بخشد.
دهلی نو در اعتراض به عبور این کریدور اقتصادی از کشمیر، شرکت در نشست یک کمربند یک جاده چین که در 14 ماه مه (24 اردیبهشت) به مدت دو روز در پکن برگزار شد، شرکت نکرد.