'كارآفريني' جهشي به سوي توسعه پايدار

نامگذاري ششم مرداد به نام 'روز ملي كارآفريني و آموزش هاي فني و حرفه اي' بيانگر اهميت مقوله آموزش توانايي هاي فني و عملي است كه توجه به آن، مي تواند مقدمه جهش به سوي توسعه پايدار و دستيابي به اهداف اقتصادي كشور باشد.
ترويج فرهنگ مهارت آموزي، ارتقاي منزلت و جايگاه آموزش هاي فني و حرفه اي، اطلاع رساني، هدايت و فراگير نمودن آموزش هاي فني و حرفه اي در سطوح مختلف هدف از گراميداشت اين روز مي باشد.
گراميداشت اين روز، از سوي سازمان آموزش فني و حرفه اي، به عنوان متولي فراگير نمودن اين آموزش ها، فرصت مناسبي است تا دستاوردهاي نهادها و موسسات مرتبط در اين زمينه، تشريح و چشم انداز آتي آنها به منظور توانمندسازي و توسعه مهارت بخش غيردولتي در جهت ايجاد اشتغال پايدار شفاف شود. بخشي كه رشد، توسعه و شكوفايي آن مرهون توجهات و همكاري هاي مديران سازمان فني و حرف هاي كشور است.
سازمان آموزش فني و حرفهاي، وابسته به وزارت كار و امور اجتماعي است كه از ادغام سه نهاد آموزشي در سال 1359، به منظور ارايه آموزش هاي فني و حرفهاي تشكيل شده است.
اين سازمان متولي آموزش هاي كوتاه مدت و مسئول كميته تخصصي آموزش هاي مهارت غيررسمي با عضويت 16 وزارتخانه و سازمان است .
آموزش هاي فني و حرفه اي، انجام فعاليت هايي است كه مي تواند فرد را براي احراز شغل، حرفه و كسب و كاري آماده كند يا كارايي و توانايي وي را در انجام آن افزايش دهد.
اين آموزشها، كسب مهارتها را در راستاي تكنولوژي و علوم وابسته به همراه دانش هاي خاص مربوط به مشاغل بخش هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي ارايه مي دهد.
امروزه بر كسي پوشيده نيست، جوامعي كه به منابع انساني بيش از منابع زير زميني متكي بوده اند، در دراز مدت، موفق تر عمل كرده اند، بنابراين 'كارآفريني' از منابع مهم و پايان ناپذير همه جوامع بشري است، منبعي كه به توان خلاق انسان ها برمي گردد.
'كارآفريني' از مفاهيم جديدي است كه حداقل در محدوده علم اقتصاد، مديريت، جامعه شناسي و روانشناسي، قدمتي بسيار كوتاه داشته و از مفاهيم رو به گسترش ميباشد.
با نگاهي به روند رشد و توسعه جهاني درمي يابيم كه با افزايش و گسترش فناوري هاي پيشرفته، نقش و جايگاه 'كارآفرينان' بطور فزآينده اي بيشتر مي شود. به عبارت ديگر، ارتباط مستقيمي بين پيشرفت فناوري و ضرورت آموزش كارآفرينان وجود دارد.
هم اكنون در عرصه جهاني افراد خلاق، نوآور و مبتكر به عنوان كارآفرينان منشا تحولات بزرگي در زمينه هاي صنعتي، كشاورزي و خدماتي شده اند و از آنان نيز به عنوان قهرمانان ملي ياد مي شود.
بنابراين مي توان گفت، آموزش كارآفريني، فرآيندي نظام مند، آگاهانه و هدف گرا است كه طي آن، افراد غير كارآفرين اما داراي توان بالقوه، به صورتي خلاق تربيت مي شوند(آموزش كسب مي كنند).اين آموزش، فعاليتي است كه از آن، براي انتقال دانش و اطلاعات مورد نياز استفاده مي شود و بهبود توسعه نگرش ها، مهارتها و توانايي هاي افراد غيركارآفرين را در پي خواهد داشت.
تمايل كارفرمايان به جذب نيروي ماهر و نداشتن مهارت و تخصص لازم در كارجويان به ويژه فارغالتحصيلان دانشگاهي، عامل بروز پديده جديد كارجويان فاقد مهارت شده است.
ششم مردادماه هر سال روز ملي مهارت، كارآفريني و آموزشهاي مهارتي است و طي سالهاي اخير توجه به مهارت آموزي براي رفع نيازهاي بازار كار و تجهيز منابع انساني توسط مراكز سازمان فني و حرفهاي كشور، تبعات مثبتي داشته است.
سيد محمد جهرمي، وزير پيشين كار و امور اجتماعي بر اين باور بود كه مشاغل كشور بايد به كساني سپرده شود كه از مهارتهاي آموزشي مناسب در راستاي بهرهوري نيروي كار برخوردار باشند.
كارشناسان اقتصادي نيز معتقدند: با توجه به بهبود وضعيت نرمافزاري و اقدامات برنامهريزي شده در بخش اجرا؛ هنوز در اول(ابتداي) راه هستيم. بنابراين در شرايط فعلي به دليل عدم تعادل در عرضه و تقاضاي نيروي كار، افراد در جايگاه واقعي خود قرار نميگيرند و اين مساله باعث كمتوجهي نسبت به لزوم كسب مهارت و تخصصها ميشود.
اين كارشناسان در خصوص آموزش هاي مهارت معتقدند: براي گسترش آموزشهاي مهارت هزينههاي زيادي تخصيص داده ميشود اما عدم وجود سيستم نظارتي و مديريتي قوي باعث ميشود تا هزينهها براي رسيدن به يك مقصد مشخص صورت نگيرد.
با توجه به اينكه كارآفرينان سرمايه هاي اصلي كشور به شمار مي روند و با ايجاد اشتغال، مشكلات جوانان را حل و از بسياري پيامدهاي بدبيكاري درجامعه جلوگيري مي كنند؛ همه به ويژه دولت و مجلس بايد درحفظ و پيشرفت اين قشر و رفع مشكلات آنان، اهتمام كامل داشته باشند.
منبع: ايرنا