تغییر رویکرد ایران به گرجستان
جمهوری اسلامی ایران نیز مانند بسیاری از کشورها پس از فروپاشی شوروی و اعلام استقلال جمهوریهای آن از جمله گرجستان، حاکمیت و استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت. این دو کشور اگر چه دارای ریشههای مشترک عمیق تاریخی و ظرفیتهای بسیار بالایی برای گسترش همکاری بودند، اما وجود برخي عوامل همکاریهای تفلیس و تهران را در سطح بسیار نازلی قرار داده، بطوری که با گذشت بیش از 19 سال از فروپاشی شوروی، سفارت جمهوری اسلامی در تفلیس به دلایل گوناگون، آنچنان فعال نیست. با توجه به شرایط به وجود آمده و خصوصا بهبود و گسترش روابط دو کشور روسیه و آمریکا و افزايش همکاریهای گسترده ناتو و روسیه، چشمانداز روشنی را در مقابل دیدگاه این دو کشور قرار داده تا به بهبود و بازتعریف روابط دو جانبه پرداخته و بدین ترتیب فصل نوینی از مناسبات تهران و تفليس را شروع کنند. سفر وزير امور خارجة کشورمان به گرجستان و دیدار و گفتگو با مقامات گرجي، از جمله ميخائيل ساكاشويلي رئيسجمهور اين كشور که قرار است روز 12 آبان ماه صورت گیرد، در همین راستا قابل تفسیر است.
ظهور قفقاز به عنوان یک منطقه ژئوپليتیک متمایز و مهم در عرصه سیاست جهانی، تاثیرات بسیاری بر محیط سیاسی و مناسبات منطقهای و جهانی ایران به ارمغان آورده است. این تحولات برای ایران به عنوان یکی از همسایگان اتحاد جماهیر شوروی، بسیار با اهمیت بوده و موجب شکلگیری مرحله نوینی در سیاست منطقهای ايران شد. در این مرحله، نه تنها ماهیت دولتهای همسایه کشورمان دستخوش تغییر و تحول گردید و بر تعداد همسایگان شمالی آن افزوده شد، بلکه مفاهیم مربوط به بررسی روابط دو جانبه ایران با همسایگان شمالی نیز رنگ دیگری به خود گرفت. تا قبل از فروپاشی شوروی، روابط ایران با این کشور، عمدتا بر محور رابطه نامتقارن قابل توضیح و تحلیل بود. در این راستا قدرت ایران با این کشور به عنوان یک ابرقدرت برابری نداشت و این عدم برابری و حالت نامتقارن از نظر شاخصهها و مولفههای کلاسیک قدرت به نفع همسایه شمالی بود. اما فروپاشی شوروی به این رابطه نامتقارن، هم در عرصه تجزیه و تحلیلهای تئوریک و هم از نظر رفتاری پایان بخشید و شرایط جدیدی در عرصه مناسبات منطقهای، به ویژه در آسیای مرکزی و قفقاز به وجود آورد.
اما متاسفانه تصمیمات سیاست خارجی به گونهای بود که فرصت و زمینه اجرایی لازم برای بهرهگیری از ظرفیتها و امکانات این منطقه به درستی فراهم نشد، بهطوریکه هم اکنون با گذشت بیش از 19 سال از فروپاشی شوروی، جمهوری اسلامی ایران تنها سه سفارت در قفقاز دایر کرده که دو مرکز آن در باکو و ایروان فعال هستند و مرکز تفلیس به دلایل گوناگون، آنچنان فعال نیست. در اواخر دوره قاجار ایران در ماخاچقلعه، ولادی قفقاز، گنجه، باتومی، باکو، ایروان و تفلیس دارای کنسولگری و حتی سفارت بود و ارتباطات فراوانی با اقوام، سیاستمداران و دولتمردان قفقازی داشت. اگر چه در آن دوران به علت قرابت زماني با قرارداد ترکمنچای و گلستان، ارتباطات با قفقاز زیاد بود و ایرانیان رفت و آمد فروانی به این منطقه داشتند. اما میتوان گفت که در شرایط فعلی با توجه به ظرفیتها و امکانات موجود و همچنین مقایسه با دیگر کشورها همانند ترکیه، ما فاصله زیادی برای نیل به شرایط موفق همکاری با این کشورها داریم. در این میان روابط ایران با این جمهوریها نیز در یک سطح قرار ندارد. روابط ایران با دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سطح قابل قبولی قرار دارد، اما روابط با گرجستان علیرغم زمینههای گوناگون همکاری و پتانسیلها و زمینههای مساعد، در سطح بسیار نازلی قرار دارد.
الف)رویکرد غرب محور گرجستان
از مهمترین عوامل عدم گسترش روابط ایران و گرجستان، رویکردها و اولویتهای سیاست خارجی گرجستان است. در این راستا ميتوان گفت اولویت اول تفلیس درسیاست خارجی کشورش نزدیکی به غرب و همکاری و همگرایی با آن بلوک در تعاملات و تبادلات منطقهای و بینالمللی است. با توجه به اینکه گرجستان در تقسیمبندی قارهای جهان، در نقشه جغرافیای سیاسی اروپا قرار گرفته، در درجه اول سعی میکند وارد ساختارهای اروپایی شده و خود را در چارچوب آن عرضه نماید. پارلمان و سازمان امنیت و همکاری اروپا دو ساختار و تشکلی است که تاکنون گرجستان به عضویت آنها در آمده و تلاش میکند به عنوان یک عضو فعال در این دو ساختار عمل نماید.
از دیگر عوامل گزینش رویکرد غرب محور از سوی این کشور، میتوان به دغدغههای خاص جمهوری گرجستان برای تامین تمامیت ارضی و تسری حاکمیت ملی به تمام مناطق این کشور اشاره کرد که در تعیین جهتگیری سیاست خارجی گرجستان نقش بسزایی دارد. لازم به ذکر است که جمهوری گرجستان از همان ابتدای فروپاشی شوروی با معضل جداییطلبی برخی مناطق خود مواجه بوده است. به طور مشخص جمهوریهای آجاریا، اوستیای جنوبی و آبخازیا سودای استقلال و جدایی از گرجستان داشتند. از این رو بلافاصله پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، موضوع حفظ تمامیت ارضی و جلوگیری از تجزیه گرجستان به مسئله اصلی و محوری برای دولت مرکزی در این کشور تبدیل شد.
فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایران را واداشت که سیاستی را با توجه به شرایط جدید در قفقاز تدوین کند. این سیاست حول چند محورشکل گرفت: حفظ امنیت کشور و تمامیت ارضی آن، توسعه دو یا چند جانبه روابط اقتصادی با کشورهای نوپا، تاکید بر اهمیت ژئوپليتیک ایران از نظر ترانزیت کالا و انرژی برای کشورهای محصور در خشکی برای دستیابی به اهداف ایران، برقراری روابط فرهنگی و سیاسی با اقوام و ملل منطقه. علاوه بر این دولتمردان ایران تصمیم گرفتند که سیاست خود را در این زمینه با همکاری نزدیک با روسیه تنظیم کنند. این سیاست بهطور همزمان، سیاست نزدیکی به روسیه را دنبال میکرد که از ابتدای انقلاب اسلامی و بخصوص بعد از فروپاشی شوروی پیگیری میشد. در این زمینه با توجه به گسترش شکاف در میان روسیه و غرب و توسعه تهدیدات منطقهای علیه دو کشور، روابط دو کشور روندی رو به گسترش بود و عدم توفیق غرب در جذب کامل اقتصادی و سیاسی روسیه و تقاضای قاطعانه رهبران روسیه برای ایفای نقش برتر جهانی با توجه به نوع روابط ایران و آمریکا، سبب شد دو کشور در مسیر نزدیکی فزاینده قرار گیرند.
در این راستا ایران از چند جهت خواهان بهبود رابطه با روسیه بود: مسکو از شرکای تجاری عمده تهران محسوب میشد و در زمینه تسلیحات، تکنولوژی و نیروی هستهای، این کشور میتوانست نیازهای ایران را تامین کند و علاقمندی این کشور به همکاری با ایران در این زمینه مزید بر علت بود. فروش رآکتورهای هستهای آب سبک به ایران و اتمام نیروگاه هستهای بوشهر از جمله این همکاریها بود. ایران و روسیه نگرانیهای مشترکی همچون حضور ایالات متحده و ناتو در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز داشتند. بدین ترتیب ایران با توجه به این موارد و آگاه بودن به حساسیت روسیه به منطقه قفقاز، که این کشور از آن به عنوان حیات خلوت خود نام میبرد و همچنین آگاهی به نقش و نفوذ فوقالعاده روسیه در این منطقه، با در نظر گرفتن ديدگاهها و منافع این کشور در قفقاز به ايجاد سياست هاي خود پرداخت.
اساسا هر دولتی دادههای سیاست خارجی خود را در جهتی تنظیم میکند که در نهایت، خواستهها و نیازهای امنیتی، استراتژیکی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی یا نظامیاش در کوتاه مدت یا بلند مدت تامین شود. البته نباید انتظار داشت که هدفهای ملی در طول زمان و در شرایط و مقتضیات گوناگون به صورت ایستا و ثابت باقی بمانند زیرا دهها عامل تغییر دهنده داخلی و خارجی وجود دارند که باعث دگرگونی در هدفهای سیاست خارجی میشوند. بدین ترتیب باید سلسله مراتبی را برای اهداف متنوع ملی در نظر گرفت. در این راستا در بعضی از مواقع ممکن است امنیت ملی، مسائل تکنولوژی، توسعه اقتصادی و رفاهی و یا مسائل ایدئولوژیک، اولویتهای نخست هدفهای سیاست خارجی تلقی شوند، در حالی که با دگرگون شدن پارهای از شرایط لازم میآید که نوعی جابهجایی در اهداف ملی صورت گیرد.
با عنایت به اینکه دولتمردان ایران با توجه به جايگاه خود در نظام بينالمللي و تهديدهايي كه از سوي منطقه و نظام بینالملل احساس مينمودند، سعی کردند منافع ملی و سیاست خارجی خود را به گونهای تعریف نمایند که حتیالمقدور کمترین تضاد را با روسیه در منطقه داشته باشند، تا با در نظر گرفتن ديدگاهها و منافع روسيه در قفقاز، سياستهاي خود را با محوريت این کشور تنظيم و اجراء کند، اما با توجه به شرایط و مقتضیاتی که به وجود آمده که مشخصا به رفتارهای روسیه در قبال ایران همانند موضوعگيريهاي اخير مدويديف و لاوروف در موافقت با اعمال تحريمهاي جديد عليه تهران و عدم فروش موشک های اس300 و ... مربوط میشود، باعث دگرگونی در هدفهای سیاست خارجی کشورمان در قفقاز هر چند به صورت موقت شده که تماسهای فعال و جدید ایران با دولت های قفقاز جنوبی از جمله گرجستان در این راستا تفسیر میشود. در این زمینه بايد به سفر رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه به گرجستان و دیدار با نينو كالاندادزه، معاون وزير امور خارجه گرجستان این کشور اشاره کرد که میتواند مقدمهای بر گسترش و ایجاد فصلی نوین از روابط این دو کشور به شمار آید.
بدین ترتیب به نظر میرسد به واسطه تغییراتی که در روابط روسیه و آمریکا به وجود آمده، سیاست خارجی گرجستان نیز دچار تغیراتی شده است، اما مقامات گرجستان در این مورد هم عقیده نيستند، به عنوان مثال نينو كالاندادزه معاون وزير امور خارجه گرجستان با اين نقطه نظر موافق نيست. وي در جريان بريفينگي اظهار داشت كه نزديكي روابط با ايران به معني تغيير در جهتگيري سياست خارجي این كشور نيست. در این راستا او اعتقاد دارد که مقامات گرجستان با عنايت به منافع ملي كشور معتقدند كه بايد «همه راهها را باز كرد». خانم كالاندادزه اعتقاد دارد كه رژيم لغو روايد با ايران باعث تيرگي روابط گرجستان با ايالات متحده نخواهد شد. سوسو تسينتسادزه، رئيس آكادمي ديپلماتيك تفليس در این زمینه اعتقاد دیگری دارد، به عقيده اين كارشناس نزديكي سريع روابط بين تهران و تفليس، پاسخ مناسب مقامات گرجستان به «سهلانگاري غرب نسبت به منافع ملي گرجستان است. گرجستان نشان داد كه تصميمات مهم سياست خارجي كه با منافع ملي كشور ارتباط دارد، نه در واشنگتن و بروكسل، بلكه در تفليس اتخاذ ميشود.
جابهجایی و تغییر درسیاست خارجی گرجستان و جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با هم، نشات گرفته از تغییر در اولویتهای اهداف سیاست خارجی روسیه و در نتیجه اتخاذ استراتژی جدید این کشور در مسائل سیاست خارجی به ویژه در ارتباط با ایالات متحده و پیمان ناتو است که این امر نشانههای گسترش روابط این دو کشور را به دنبال داشته است. هر چند این امر میتواند به عنوان تاکتیکی از سوی این کشورها نیز قلمداد شود، اما با توجه به توافقات انجام شده در سفر آقای مهمانپرست سخنگوی کشورمان به این کشور، که به آنها اشاره شد و قرار است در سفر آقای متکی به این کشور نهایی شود، میتوان شاهد گسترش روابط تهران – تفلیس بود. بدین ترتیب ملاحظات جدید در عرصه منطقهای و جهانی، این دو کشور را به گسترش روابط و همكاري ترغيب خواهد کرد و فصلی نوین از روابط این دو کشور را رقم خواهد زد.
2. حامد کاظم زاده(پاییز 1388)، «ریشهها و ابعاد قومگرایی در قفقاز شمالی و مناقشات بالقوه بعد از درگیری روسیه و گرجستان»، مجموعه مقالات شانزدهمین همایش بینالمللی آسیای مرکزی و قفقاز، تهران: وزارت امور خارجه.
3. مهری خیری(بهار و تابستان1387)، «گرجستان و اوکراین در رویای پیوستن به ناتو»، بولتن دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، سال چهارم، شماره 10.
4. مهدی امیری(پاییز 1388)،«محرکهها و پیامدهای فرایند مناقشه روسیه و گرجستان»،مجموعه مقالات شانزدهمین همایش بینالمللی آسیای مرکزی و قفقاز،تهران، وزارت امور خارجه.
5. حامد کاظم زاده، همان، ص112-111.
6. جهانگیر کرمی(پاییز 1388)، «ایران و بحران اوستیای جنوبی»، مجموعه مقالات شانزدهمین همایش بینالمللی آسیای مرکزی و قفقاز، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ وانتشارات،ص 57.
7. عبدالعلی قوام(1372)، اصول سیاست خارجی و سیاست بینالملل، تهران: سمت، ص 108.
9. «گرجستان ، روند نزديكي روابط با ايران» 10 خرداد ماه 1389 روزنامه «ايزوستياي نو»، 26 مي2010،
http://www.iranembassy.ru/fa/?section=attitudes&page=article&view=article&id=393&PHPSESSID=ruk21h2gddi33i82ke64po3c36
http://www.iras.ir/fa/pages/?cid=10730
نویسنده:رضا فیروزی، کارشناس ارشد مطالعات منطقهای
منبع: ایراس