آنكارا – بخش خودروسازي تركيه كه مي رود به ركورد فروش 720 هزار دستگاه خودرو در سالجاري ميلادي برسد خود را براي برگزاري سيزدهمين نمايشگاه بين المللي خودرو استانبول ( اتو شو 2010 ) از هفتم آبان ماه مصادف با 29 اكتبر آماده مي كند.

اين نمايشگاه قراراست به طور رسمي و براي اولين بار توسط 'رجب طيب اردوغان' نخست وزير تركيه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تركيه در 'سي ان آر اكسپو' استانبول گشايش يابد. 
اردوغان در سال 2004 ميلادي فقط از اين نمايشگاه بازديد كرده بود. 
اين نمايشگاه كه طبق سنت، هر دوسال يك بار در اين محل برگزار مي شود، بزرگترين نمايشگاه تخصصي تركيه در زمينه خودرو است كه با استقبال گسترده داخلي و خارجي روبه رو مي شود. 
'مصطفي يايراكدار' رييس انجمن نمايندگي هاي رسمي خودروها در تركيه و رييس گروه شركت هاي بايراكدار در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص آمادگي بخش خودروسازي تركيه براي برگزاري نمايشگاه گفت: شركتهاي خودرو تركيه نزديك به 25 ميليون دلار براي برگزاري نمايشگاه هزينه كرده اند و انتظار يك ميليون بازديد كننده از آن دارند. 
يك مسوول برگزاري نمايشگاه نيز به خبرنگار ايرنا گفت: نمايشگاه هدف همكلاسي با نمايشگاههاي بين المللي ‍ژنو، فرانكفورت و پاريس را دنبال مي كند وشركتها مجوز فروش در حين نمايشگاه را خواهند داشت كه تا 16 آبان ماه داير خواهد بود. 
وي افزود: امسال براي اولين بار براي تشويق بانوان به مشاركت بيشتر در نمايشگاه نرخ بليط خريداري شده از سوي آنها كمتر از نرخ بليطي خواهد بود كه از سوي مردان خريداري مي شود و آن دسته از بانواني كه به همراه خانواده از نمايشگاه ديدن كنند، تخفيف ويژه دريافت خواهند كرد و افزون براين براي بانوان راننده نيز پاركينگ اختصاصي پيش بيني شده است. 
در نمايشگاه استانبول كه با حمايت انجمن بين المللي توليدكنندگان خودرو ( OICA ) و انجمن نمايندگان رسمي خودروها درتركيه برگزار مي شود،200 شركت خودروهاي خودرا در هشت سالن در زميني به وسعت 120 هزار متر مربع به نمايش خواهند گذاشت. 
اين نمايشگاه هر دوسال يكبار برگزار مي شود و آخرين بار در سال 2008 ميلادي برگزار شد و 650 هزار نفر از آن بازديد كردند. 
شرك تهاي مهم و بزرگ توليد كننده خودرو در جهان با ماركهاي تجاري فولكس واگن، مرسدس بنز، آئودي، پورشه، بنتلي، سئات، بي.ام.و، ولوو، جگوار،تويوتا،رنو، نيسان، مزدا، پژو، ستروئن، هوندا، هيونداي، آلفارومو، فيات، فورد،شورولت، كيا، لندرور، لامبورگيني، آستون مارتين، فراري، مساراتي، سوبارو، اينفينتي، سوزوكي و جيپ غرفه هاي بزرگي را در اين نمايشگاه بخود اختصاص داده اند. 
شركت ايران خودرو نيز براي اولين بار در سال 2004ميلادي در اين نمايشگاه شركت كرد و با عرضه 'سمند' توجه محافل تجاري و اقتصادي تركيه و در اين ميان شخص ' رجب طيب اردوغان' را كه در حال بازديد از نمايشگاه بود، جلب كرد. 
صنعت خودروسازي جمهوري اسلامي ايران براي دومين بار در سال 2006 ميلادي در اين نمايشگاه شركت كرد و خودروي سمند را به عنوان خودرويي كه صد در صد در ايران طراحي و ساخته شده، با هدف توسعه بازارهاي صادراتي در نمايشگاه خودرو استانبول عرضه كرد. 
در غرفه بزرگ پژو فرانسه هم، خودروي پژو 206سدان محصول مشترك ايران و فرانسه و توليدي در شركت ايران خودرو به نمايش گذاشته شد و توليد ايراني بودن آن، توجه بازديدكنندگان را جلب كرد. 
متاسفانه ايران خودرو برغم اميدها و استقبالي كه در بازار تركيه براي اين خودرو ( سمند، سورن و ساير محصولات) ايجاد شده بود، نتوانست گام نهادينه شده اي را براي حضور مستمر و سرمايه گذاري در اين بازار روبه رشد بردارد. 
خبرنگار ايرنا در آنكارا نتوانست اطلاعي در خصوص شركت و يا عدم شركت بخش صنايع خودروسازي ايران در نمايشگاه خودروي استانبول به دست آورد. 
در اين ميان براساس آمار انجمن نمايندگان رسمي خودروي سواري تركيه در دوره 9 ماه اول سالجاري ميلادي ميزان فروش خودروي سواري در تركيه با 2/11 درصد افزايش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 312 هزار و 403 دستگاه رسيد تا اين كشور از نظر حجم فروش در اروپا در رديف هشتم قرار گيرد. 
صنايع خودروسازي تركيه در دوره جديد به صورت بخش صنعتي پيشرو در اقتصاد اين كشور خودنمايي مي كند و از نظر توليد، صادرات و گسترش بازار مورد توجه سرمايه گذاران داخلي و خارجي قرار گرفته است. 

منبع: ایرنا