تهران- ایرنا- سابقه طولانی روابط ایران و چین باتوجه به اشتراکات، تمدن و فرهنگ، همکاری های دو کشور را بسیار در منطقه و جهان تاثیرگذار کرده و سفر هیات رسانه ای چین به همراه رئیس جمهوری این کشور به ایران نقطه عطفی در گشایش فصل نو در دیپلماسی رسانه ای تهران - پکن به شمار می آید.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، همواره در روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دیرینه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، تعمیق و توسعه روابط و علاقه مندی دو کشور نسبت به هم مد نظر بوده است. 
اینک پس از دوران پساتحریم و تایید برجام، فصل نوینی با سفر رئیس جمهوری چین به جمهوری اسلامی در روابط و تعاملات دو کشور آغاز شده است.
در این سفر که هیات عالی رتبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، رئیس جمهوری چین را همراهی کردند، با توجه به امضای توافق نامه های مختلف از جمله فرهنگی و رسانه ای، گسترش مراودات و روابط فرهنگی و رسانه ای نیز میان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت. 
ایران و چین در ایجاد بخش های فرهنگی تجربه های زیادی دارند و گردهمایی رسانه های دو کشور، جلوه ای از این اراده در توسعه روابط رسانه ای را رقم زد.
گردهمایی رسانه های ایران و چین با موضوع 'ایجاد عصر جدید همکاری با منافع مشترک رسانه های دو کشور' توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین، خبرگزاری شین هوا و شرکت واردات و صادرات کتاب چین در تهران با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و جیانگ جیان گوئو وزیر اطلاع رسانی و رئیس دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین و هیات همراه برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این گردهمایی تصریح کرد: الگوی رسانه ای جهان هنوز از قالب شمال-جنوب خارج نشده است و جریان غالب رسانه ای بر فرایندهای تولید، توزیع و مصرف خبرها در جهان تسلط دارد. 
علی جنتی افزود: آنها خودخواهانه همه پدیده های جهان را در چارچوب اندیشه ها و ارزش های خود ارزیابی کنند و درصدد تحقیر دیگران هستند. 
به گفته وی، آنها زمین بازی را در قالب بندی خود شکل می دهند و ضعف های دیگران را برجسته می سازند، اما ضعف های خود را نادیده می گیرند. 
جنتی با یادآوری اینکه جریان خبری در دنیای امروز جریانی عمودی از شمال به جنوب است، افزود: رسانه های غربی، ارزش ها و باورهای خاصی را اشاعه می دهند که ارزش های فرهنگی و سنتی تمدن های کهن و حتی دیگران را تهدید می کند. 
عضو کابینه دولت یازدهم افزود: همین یکجانبه گرایی رسانه ای و یکسونگری، دلیل روشنی بر ضرورت همسویی، اتحاد و ائتلاف رسانه ای علیه جریان غالب است.
جنتی در ادامه با اشاره به همکاری دو کشور در برگزاری دوره های آموزشی برای خبرنگاران ادامه داد: این دوره های آموزشی، زمینه آشنایی خبرنگاران را با فرهنگ کشور میزبان فراهم می کند و می تواند گامی مهم در تسهیل فعالیت خبرنگاران و تبادل مبادلات فرهنگی باشد.
وی افزود: این همکاری می تواند در زمینه برگزاری نشست های مشترک خبرنگاران خبره دو کشور در زمینه هایی که منافع مشترک دارند و همچنین تبادل استاد و دانشجو در حوزه های مطبوعاتی برای استفاده از تجارب طرفین انجام شود.
جنتی در ادامه با بیان اینکه اکنون بیش از 7500 عنوان نشریه اعم از مکتوب و الکترونیک در ایران امکان انتشار دارند، گفت: این تعداد شامل رسانه هایی با گستره توزیع بین المللی ، سراسری و محلی است؛ رسانه هایی با ترتیب انتشار روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و... رسانه های عمومی یا تخصصی یا تک زمینه ای، رسانه هایی با مخاطبان عمومی یا ویژه، رسانه هایی با زبان فارسی یا غیرفارسی. 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: از زمان استقرار دولت یازدهم، امکان انتشار رسانه ها افزایش یافته است. بیش از 40 درصد متعلق به دوره دولت یازدهم است، زیرا دولت به استقبال و حمایت از عرضه دیدگاه های متنوع، باور دارد و آن را لازمه پیشرفت همه جانبه کشور و منطقه می داند؛ ضمن آنکه تاکید همزمان در اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را مکمل این نگاه و اراده می داند.
وی ادامه داد: یکی از سیاست های رسانه ای دولت، توسعه دیپلماسی رسانه ای است، براین مبنا از حضور و استقرار دفاتر نمایندگی رسانه های خارجی در تهران استقبال می شود. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: آغاز به کار حدود 30 دفتر از 44 دفتر رسانه ای خارجی و افزایش جدی سفرهای حرفه ای روزنامه نگاران برای تهیه گزارش در حوزه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، آموزشی و گردشگری و سایر بخش ها، محصول این نگرش است. 
وی ادامه داد: روند امروز جهانی هر روز سهم دیپلماسی عمومی را بیشتر می کند، به نحوی که می توان گفت دیپلماسی رسمی بدون دیپلماسی عمومی ضعیف و ناکارآمد است. 
جنتی گفت: در دیپلماسی عمومی، سهم رسانه ها و رسانه گران غیرقابل انکار است؛ رسانه ها با نقشی که در نمایندگی و همچنین شکل دهی افکار عمومی دارند می توانند روابط دو دولت و دو ملت را عمق ببخشند و آنان را به متحدانی استراتژیک تبدیل کنند؛ متقابلا نیز می توانند با طرح مسائل اخلاقی، زمینه افتراق را فراهم آورند و حتی بذر کینه را بپاشند و خوشه های خشم را شعله ور سازند. هرچه جلوه های نرم نظیر دانشگاه، توریسم، فرهنگ و هنر و رسانه، تبادلات طرفینی را شکل دهند و به کانون های ارتباطی نزدیک شوند، پیوند میان دو کشور استحکام بیشتری می یابد.
وی افزود: برهمین مبنا هرچه این پیوندها بدون دخالت دولت ها اما با حمایت آنها باشد، جلوه های نرم آن فزونی و در سطوح فرهنگی اجتماعی گسترش پیدا می کند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسانه ها می توانند با معرفی جذابیت ها و زمینه های تعمیق روابط و تمرکز بر کانون های همدلی و هم افزایی، سطح همبستگی های دوجانبه منطقه ای و فرامنطقه ای را افزایش دهند.
رئیس دفتر رسانه و مطبوعات شورای دولتی چین نیز در سفر به ایران و در نشست با مسئولان رسانه ای کشور، از ایران و چین به عنوان دو کشور متمدن آسیا و منشا تمدن بشری که موفق به خلق تاریخ و تمدن درخشان شده اند یاد کرد و گفت: رسانه های دو کشور سفیران خوبی برای برقراری روابط و توسعه آن و معرفی فرهنگ و تمدن دو کشور هستند.
«جیانگ جیان گوئو»در چنین شرایطی برگزاری این گردهمایی سبب تقویت تبادلات رسانه های دو طرف نیز خواهد شد. 
این مقام چینی یادآور شد: نمایندگان حاضر از رسانه های دوکشور شاهد دوستی و همکاری تهران و پکن و ثبت کننده منافع متقابل و یاری رسان توسعه مشترک دو کشورند. 
رئیس دفتر رسانه ها و مطبوعات شورای چین، خطاب به رسانه های ایرانی گفت: شما نماینده گروه بزرگ و معتبری از روزنامه ها، تلویزیون، نخبگان و شخصیت های برجسته رسانه ای هستید؛ همه شما در تهیه گزارش ها ومعرفی شرایط چین و ایران نقش کلیدی ایفا کرده اید؛ به طوری که گزارش های تهیه شده توسط رسانه های ایران برای افکار عمومی دو کشور، مناطق متبوع دو طرف و حتی جهان را مشخص کرده اند. 
این مقام چینی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش رسانه ها در توسعه و گسترش روابط دو کشور ایران و چین به ویژه در عرصه فرهنگی اشاره کرد و گفت: رسانه ها، سفیر دوستی و برقرار کننده تبادلات فرهنگی هستند. 
وی ابراز امیدواری کرد: رسانه های دو کشور همچنان با داشتن رویکردی باز و جامع، با یکدیگر در ارتباط باشند و با کمک هم، فرهنگ و سنت دیرینه و ویژه خود را به نمایش گذاشته و در دفاع از آن با همه تبعیض ها و تعصبات، علیه یک ملت و یک مذهب مخالفت کنند. 
جیان گوئو ابراز امیدواری کرد، رسانه های دو کشور با تداوم فعال روابط دوجانبه، از تجربیات یکدیگر در امر سیاست بهره مند شوند و در جهت پیدا کردن راهی مناسب برای توسعه کشورشان، تلاش کنند و تبادلات و همکاری های رسانه ای ایران و چین را به سطح بالاتری برسانند. 
وی ابراز امیدواری کرد رسانه های دو کشور آینده زیباتری را فعالانه با استفاده از فرصت ها و ظرفیت ها عرصه های جدید برای همکاری بیشتر دنبال کنند. 
وی گفت: ما همچنان سعی می کنیم با برگزاری نشست های مختلف میان رسانه های دو کشور، زمینه را برای تبادلات و همکاری های دوجانبه فراهم کنیم. 
این مقام چینی تاکید کرد: علاوه بر این، تعداد تحصیل کرده های ایرانی از جمله مقام های مطبوعاتی و اصحاب رسانه را در چین افزایش خواهیم داد و برای این افراد شرایط لازم را با کمک هزینه فراهم خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: ما همچنان از تبادلات و دیدار شخصیت های رسانه ای چین و ایران مانند خبرنگاران، مدیران و مجریان از دو کشور پشتیبانی و همکاری عملی رسانه ای دو کشور در زمینه های تبادل اخبار، گزارش و مصاحبه های مشترک را ایجاد خواهیم کرد. 
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت و گو با ایرنا سفر هیات رسانه ای چین به ایران را منشاء توسعه روابط و همکاری های فرهنگی – رسانه ای دو کشور عنوان کرد و افزود: گسترش دیپلماسی رسانه ای برای ما اهمیت دارد چرا که در جهان امروز، ملت ها می توانند نقش موثری بر توسعه روابط کشورها ایفا کنند.
حسین انتظامی همچنین با اشاره به حضور و فعالیت دفاتر ٥ رسانه کشور چین در ایران ابراز امیدواری کرد: روابط رسانه ای میان دو کشور بیش از گذشته تقویت شود تا بر گسترش آشنایی مردم دو کشور نسبت به هم و ارائه تصویری واقعی و درست از ایران و چین به جهان بیش از گذشته موثر باشد.
نماینده مدیران مسئول نشریات در هیات نظارت بر مطبوعات همچنین توسعه همکاری های رسانه ای میان دو کشور را عاملی برای تقویت صنعت توریسم عنوان و ابراز امیدواری کرد تعاملات رسانه ای دو کشور بیشتر شود.
هیات رسانه ای بزرگ چین به ریاست رییس دفتر مطبوعاتی شورای دولتی جمهوری خلق این کشور همراه با رییس جمهوری چین جمعه شب به تهران آمد و روز شنبه ضمن حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی با کارکنان، سردبیران و مدیران ایرنا دیدار و گفت وگو کردند.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) نیز در جمع هیات رسانه ای چین گفت: رسانه های دو کشور ایران و چین می توانند نقش مهمی در افزایش همکاری ها و شناخت ملت های دو کشوراز یکدیگر ایفا کنند.
محمد خدادی دراین دیدار افزود: فرصت بسیار تاریخی و ارزشمندی است برای ما ایرانیان که پذیرای هیات سیاسی و اقتصادی و رسانه ای کشور دوست و با سابقه چین باشیم.
وی اظهارکرد: مردم ایران نسبت به چین ذهن بسیارعمیقی دارند و آشنایی خوبی نسبت به این کشور دارند.
خدادی، به فعالیت رسانه ای ایرنا پیش از سفر رییس جمهوری چین به تهران در زمینه همکاری های دو کشور اشاره کرد و گفت: این فعالیت ها در قالب گزارش ها و اینفوگرافی انجام شد که یکی از بخش های آن به تاریخ روابط ایران و چین اشاره دارد.
وی با بیان اینکه روابط ایران و چین به قبل از میلاد مسیح باز می گردد، افزود: این نشان می دهد تا چه میزان روابط ایران و چین قدمت دارد واین اثبات می کند تا چه میزان ما در برابر نسل های گذشته مسئول هستیم که این روابط کهن را حفظ نماییم.
مدیرعامل ایرنا در بخش دیگری از توضیحات خود به سابقه دیدار دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و همتای چینی وی اشاره کرد که در مدت دو سال گذشته پنج بار با یکدیگر دیدار داشته اند و یادآور شد: حجم مبادلات تجاری بین ایران و چین در دهه 90میلادی حدود 300 میلیون دلار بود که این میزان در سال 2014میلادی به بیش از 51میلیارد دلار رسیده است.
مدیرعامل ایرنا گفت: این وظیفه ما است که به عنوان رسانه ابعاد مختلف روابط دو کشور را اطلاع رسانی کنیم؛ ایرانی ها هیچ وقت فراموش نمی کنند که در دوران تحریم های ظالمانه، مردم و دولت چین همراه ایران بودند.
خدادی افزود: اگر در گذشته مانعی برای روابط به اسم تحریم بود، آن روز هم ما روابط بسیار عمیقی داشتیم، امروز که روابط قطعا باید گسترده تر شود.
مدیرعامل ایرنا گفت: همکاری های رسانه ای بستر ساز شناخت بخش های مختلف دو کشور از یکدیگربرای همکاری های بیشتر است و باید فصل جدید و نگاه جدیدی درارتباط رسانه ای داشته باشیم ، دراین نگاه جدید باید اطلاعات بیشتری چه از لحاظ حجم و کیفیت تولید کنیم.
خدادی گفت: مردم ایران چین را می شناسند اما نسبت به آن مقداری که شناخت دارند فاصله وجود دارد، لذا پیشنهاد می کنم ایرنا و (خبرگزاری) شین هوا به عنوان یک متحد رسانه ای عمل کنند و از همین فردا، هر روز جذابیت های ایران و چین در رسانه های دو کشور انتشار یابد.
مدیرعامل ایرنا در ادامه گفت: نکته دیگر همکاری درزمینه تکنولوژی رسانه ای است که باید بین دو کشور توسعه یابد. 
رئیس دفتر مطبوعاتی شورای دولتی جمهوری خلق چین نیز در این نشست ضمن موافقت با نظرات مدیرعامل ایرنا، گفت: من و تمامی هیات همراه با مسرت کامل و با احترام از ایران و ایرنا دیدار می کنیم.
جیانگ جیان گوئو افزود: برغم آنکه من و هیات همراه تنها 30 ساعت در تهران بوده ایم، اما خاطرات عمیقی در ذهن ما نقش بسته است. 
وی افزود: یکی از نکات قابل توجه این است که خبرگزاری ایرنا، در پخش اطلاعات درباره چین اقدامات زیادی صورت داده است. همه رسانه های چین به ایران اهمیت می دهند و اطلاعات زیادی درباره ایران پخش کرده اند.
آنچه مسلم است اینکه رسانه های آسیایی که از همسویی و فصول مشترک بیشتری برخوردارند با یکدیگر همکاری بیشتر داشته و این کشورها می توانند تسهیلات لازم برای همکاری در زمینه تعاملات رسانه ای از طریق تبادلات خبری را فراهم و برای تأثیرگذاری بر افکار مردم دنیا و پیگیری اهداف کشورها از طریق رسانه علاوه بر همکاری خبری، در جهت معرفی و تبیین تمدن، فرهنگ، آداب و رسوم، سنت ها و حتی معرفی آثار فرهنگی و هنری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و تاریخی خود گام های بلندی بردارند.
بدیهی است در این برهه حساس از زمان که رسانه های بیگانه و غربی، ملتها را به عناوین و بهانه های مختلف مورد هجمه بی امان خود قرار داده و در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی درصدد القای باورها و تفکرات غلط و همچنین تبلیغ فرقه های نوظهور اباحه گری، افراط گرایی، داعش و گروه های تکفیری و... هستند رسانه ها نقش بی بدیل و قابل توجهی در تبیین پشت پرده توطئه ها و خنثی سازی نقشه های دشمنان نسبت به ملتها و جوامع مختلف دارند.
علاوه بر این رسانه های دو کشور می توانند با تهیه گزارش و اخبار و با بیان واقعیت ها، چهره واقعی مردم را معرفی و باعث نزدیکی دلهای دو ملت و تعامل هرچه بیشتر در همه زمینه ها و عرصه ها شوند. 
از: علی اکبر قزوینیان